Ajatuksiani elämästä

Ajatuksiani elämästä

tiistai 18. kesäkuuta 2013

Sydämestä tuttu


Aikana ennen Facebookia ja muuta sosiaalista mediaa ei olisi tullut mieleenkään, että jaan yksityisiä asioitani ihmisten kanssa, joita en ole livenä koskaan tavannut. Pidinkin pitkään periaatteenani, että en hyväksy kaveriksi ketään, jota en ole oikeasti tavannut. Olen kyllä joutunut pyörtämään tämän kantani, sillä jotkut nettitutut ja ystävät tuntuvat nykyisin läheisemmiltä kuin toiset, joita olen livenä tavannut. Olen oppinut, että nettiystävyys on hieno asia, josta voi itselleenkin saada paljon, jos ja kun sen oikein ymmärtää. Ei sosiaalinen elämä tietenkään voi olla tai minullakaan ole vain netin varassa, mutta se on hyvä lisä.

Minulla on muutamia sellaisia hyviä ja rakkaita ystäviä, joiden kanssa olemme tunteneet sielujen sympatiaa, jakaneet suruja ja huolia, lohduttaneet ja auttaneet toisiamme hädässä, ideoita, iloinneet onnistumisista, kannustaneet ja niin edelleen. Mutta kaikkien näiden kanssa emme ole tavanneet livenä. Ja toisaalta paljon niitä entisiä ystäviä, joiden kanssa tuo tuollainen normaali ystävyys on kuihtunut pois, lakannut, jopa niin, että ei tunnu enää hyvältä sanoa "ystävä". Usein tulee sanottua entinen ystävä. Sekin on elämää.

Tapasin viime viikonloppuna muutamia tuollaisia ihmisiä, joiden kanssa minulla on paljon yhteistä ja jaettavaa. On hieman hassua tavata ensi kertaa henkilö, jonka kohdalla tuntuu, että tuntee hänet jo hyvin. Tutustuin myös muutamiin uusiin ihmisiin. Uusille ystäville on aina tilaa. Aiemmin tunsin itseni yksinäiseksi. Se tunne on mennyt ohi. Nyt on erilainen tilanne ja elämä. Olen selvinnyt eteenpäin. Enää ei entinen elämä hävetä, eikä ahdista. Joskus tunnen surua siitä, että kaikilta osin minulla ei ole mahdollisuutta elämänmittaisiin ystävyyssuhteisiin enää. Mutta ihan kaikkea ei silti tarvitse sietää niidenkään turvaamiseksi.

Aikani kaipasin elämääni lisää yhteisöllisyyttä. Koen, että olen tavoittanut sitä uudelleen. Ehkä hieman yllättäviäkin reittejä, mutta kokemus on ollut pelkästään positiivinen. Osa tuosta kokemuksesta on tullut netin kautta. Saman asian harrastajat ja samoista kiinnostuneet voivat netin kautta löytää toisensa. Netti ei tee ihmissuhteista valheellisia tai onttoja, jos ystäviä ollaan omalla nimellä ja sitä kautta voidaan ystävystyä myös live-elämässä. Näin olen kokenut.

ps. Pitempi lomani alkaa pian. Toivon meille oikein paljon kivoja vieraita kylään. Saa ottaa yhteyttä uudet ja vanhat ystävät. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti