Ajatuksiani elämästä

Ajatuksiani elämästä

perjantai 15. maaliskuuta 2013

Tämä opetti minua


En millään meinaa raskia kirjoittaa enkä julkaista tätä postausta. Meillä on nimittäin haikeaa: naapurit muuttavat. Sellainen ihme tapahtui, että me tutustuimme naapureihimme, ystävystyimme ja nyt tulee ikävä, kun he lähtevät. Asunto on myyty, uudet asukkaat tulossa ja hyvästien aika. En ole rehellisesti sanottuna koskaan ennen tutustunut naapureihini näin hyvin. Ei kaupungissa ole sellainen pahemmin tapana. Hyvää päivää sanotaan, roskiksella nyökätään ja hampaita kiristellään, jos toisen asunnosta kuuluu myöhään meteliä. Niin yleensä. Mutta näiden naapurien kanssa me ystävystyimme.

Se oli kyllä varmaan sattumaa, tai sitten kohtaloa, tarkoitettu niin. Virve-ystäväni pyysi minua yllättäen Anna Puun keikalle, enkä keksinyt yhtään syytä, miksi en lähtisi. Siis lähdimme. Tilasimme viinipullon ja aloimme jutella, jutella ja jutella keikkaa odotellessa. Ja sitten huomasimme, että Anna Puun keikka oli jo viimeistä kappaletta vaille taputeltu. Sillä aikaa me olimme tutustuneet, huomanneet paljon yhteistä ja löytäneet paljon puhuttavaa. Naurattihan tämä tilanne tietysti, mutta siitä se alkoi. Minä heitin varauksellisen suhtautumiseni romukoppaan. Me ystävystyimme.

Minun ei ole enää helppo luottaa ihmisiin. Olen pettynyt ystävyydessä tavalla, joka on tehnyt minusta varovaisen. En tutustu niin kuin nuorempana tutustuin. En ystävysty kuin aika harvoin. Mutta tuo kuvaamani ystävystyminen on opettanut minulle, että joskus pitää vain rohkeasti mennä, laskea suojausta ja kertoa rohkeasti, että tällainen minä olen. Ota tai jätä. Se on opettanut minulle, että kyllä minä vielä 30+ ikäisenä voin tutustua ja löytää sellaista yhteyttä ja ymmärrystä, jota ajattelin löytyneen vain silloin lapsuudenystävien kanssa. Ei pidä luovuttaa, vaikka joskus tuntuu, että kukaan ei kutsu kylään, kukaan ei tartu ehdotukseen tai vastaa hymyyn. Voi mennä itsekin, voi hakea kotoa, voi ehdottaa nopeaa toimintaa. Eikä se nyt niin vaarallista ole, jos ei vastakaikua sillä kertaa saakaan.

Ihailen naapureitani siitä, että he ovat rohkeita, elävät rohkeasti. Minä olen aina ollut kaiken huolella varmistelija. Tai ainakin enimmäkseen. He myyvät kaiken, asunnon, huonekalut, turhat vaatteet ja tavarat ja lähtevät Australiaan. Se on heidän näköisensä juttu. Joskus se vain on rohkean loikan aika. Jos haluat seurata heidän matkaansa, voit lukea siitä blogilistastani kohdasta Priscilla - Aavikon kuningatar. Turvallista matkaa! Muistakaa, että takaisinkin saa tulla!

2 kommenttia:

  1. Niin, kyllähä ne nämä aikuisiällä solmitut ystävyyssuhteet ovat tunnesidoksia, joiden kestävyyteen on syytä suhtautua varauksella. Aikuisina ihmiset alkavat suhtautua lähes kaikkiin asioihin hyötynäkökohdasta. Ystävyyden kohdalla tämä paljastuu viimeistään silloin, kun joudumme todella pahoihin vaikeuksiin, siis suurimpaan ystäväntuen tarpeeeseen.

    Kulunut sanontahan kuuluu, että ”ylpeillä on vähän ystäviä”. Tämä ei mielestäni ole koko totuus. Ne, jotka voivat kertoa, että heillä on lukuisia ystäviä, ovat varsin usein myös niitä, jotka eivät ole elämässään tosi koviin koettelmuksiin joutuneet. Kun tarpeeksi suuret vaikeudet kohtaavat, lähes jokainen saa huomata, ettei hänellä juurikaan ole todellisia ystäviä, monella ei ensimmäistäkään. Ihmissuhteilta odotetaan aivan muuta kuin joutumista osallistumaan toisen raskaan taakan kantamiseen. Todella suurissa vaikeuksissa tarvittaisiin todella vahvojen ihmisten tukea, ja näitähän ihmisyhteisössä on tunnetusti todella harvalukuinen määrä.

    VastaaPoista
  2. Totta. Aikuisena myös asutaan usein kaukana "vanhoista ystävistä" ja välimatka tuo omat haasteensa ystävyyden säilymiseen. Minulla on ystäviä, vaikka sanoinkin, että olen pettynyt ystävyydessä. Olen vain tullut varovaisemmaksi, kenelle avaudun. Olin ennen hyvin avoin, joten ei tämä muutos niin kauhean pahaa ole tehnyt.

    VastaaPoista